Apple heeft in de loop der jaren zeer innovatieve gadgets uitgebracht waarvan iedereen niet zeker weet waar hij als eerste van moet profiteren. Na de release van de iPhone 3G kan men binnenkort toegang krijgen tot de nieuwste versie – de iPhone 4G. Er gaan geruchten dat het binnenkort deze zomer zal worden uitgebracht, maar waar de meesten van ons in geïnteresseerd zijn, is welk verschil het heeft met de rest van de gadgets die Apple heeft uitgebracht.
Laten we zeggen dat we bijvoorbeeld product vergelijker de iPhone 4G vergelijken met de nieuwste iPad. iPad staat bekend om zijn gebruiksvriendelijke functies. Het wordt geleverd met een pad-aanrakingsfunctie die u kunt gebruiken als toetsenbord op het scherm. U zult verschillende programma’s kunnen vinden en op een iPad kunnen installeren waarmee u kunt genieten van wat technologie vandaag in ons leven brengt.
Aangezien u toegang kunt krijgen tot verschillende soorten programma’s en toepassingen, krijgt u de kans om de iPad te gebruiken voor verschillende amusementsdoeleinden waarvan u zou willen genieten. Zoals de gebruikelijke internetverbinding en het kunnen luisteren naar verschillende deuntjes door de gadget zelf te gebruiken.
Aan de andere kant heeft de binnenkort te verschijnen iPhone 4G ook zijn eigen functies om bij te dragen aan het publiek. Zoals live videochat, krachtige grafische afbeeldingen, een OLED-scherm en zelfs dual-coreprocessors waarmee u naast de gebruikelijke functies van een iPhone kunt genieten.
Beide gadgets zijn onvergelijkbaar omdat ze allebei een functie hebben waarvan je zeker wilt profiteren en ze onderdeel willen maken van je dagelijkse routine als het om entertainment gaat. Dit is de reden waarom u uzelf op de hoogte moet houden van wat er tegenwoordig nieuw is, zodat u de beste opties kunt krijgen die voor u beschikbaar zijn als het gaat om technologie.
Het goede nieuws is dat het niet zo moeilijk voor je is om meer informatie over deze gadgets en de meeste nieuwe releases online te krijgen. U kunt zelfs websites tegenkomen die dergelijke gadgets gratis aanbieden zonder dat u online met zwendel te maken krijgt.
De meesten van ons zijn misschien niet tevreden met alleen maar dingen lezen en geruchten van mensen horen. Het loont de moeite om wat onderzoek te doen naar deze producten, ze te vergelijken en uw eigen beoordeling te maken om te zien welke de beste keuze voor u is om te kopen.
Het onderdeel marketingmix van je marketingplan bevat vier elementen: product, prijs, promotie en plaats (ook wel distributie genoemd). Het product moet altijd eerst worden overwogen, omdat de andere drie elementen afhangen van de beslissingen die u voor uw product neemt.
Het is van cruciaal belang dat u de noodzaak begrijpt om uw product te onderscheiden van alle andere producten die er zijn (product in deze context is uitwisselbaar met service). Als u uw product niet differentieert, hoe zullen uw klanten het dan vinden in de overvolle markt?
Productdifferentiatie betekent het vinden of bouwen van de unieke waarde die uw product heeft voor uw klanten. Unieke kenmerken kunnen specifieke diensten zijn die concurrenten moeilijk kunnen kopiëren: zoals huis-aan-huisbezorging van uw product op dezelfde dag (als uw magazijn zich in de stad bevindt en hun magazijn buiten de stad, kunt u winnen op dit differentiatiepunt) . Unieke kenmerken kunnen ook gericht zijn op de specifieke kenmerken, voordelen of voordelen van een product: in de begintijd van flatscreentelevisies was de grootte en het aantal pixels een enorme onderscheidende factor in kwaliteit.
Maar besef dat wat u ook ontwikkelt als een uniek punt van differentiatie, het vaak (snel) zal worden gekopieerd door concurrenten die graag uw marktaandeel willen veroveren (net als de hierboven genoemde flatscreen-tv’s – de standaard is nu 4 verschillende formaten, maximale pixels; hoe onderscheiden ze zich nu?). U moet uw concurrentie minstens een stap voor blijven en ervoor zorgen dat uw product evolueert, dat er nieuwe onderscheidende punten worden ontwikkeld en dat u uw product en zijn markt voortdurend beoordeelt.
Hoe doe je dit?
Vraag klanten om feedback over uw product. Voldoet het aan hun basisbehoeften, hun verwachte behoeften en hun gewenste behoeften?
Vraag hen om een geprioriteerde rangschikking van nieuwe producten die ze misschien willen kopen.
Vraag klanten welke nieuwe functies en voordelen ze graag toegevoegd zien.
Vraag hen hoe uw product zich verhoudt tot de concurrentie: vraag hen om de sterke en zwakke punten van de producten van elk bedrijf te definiëren, inclusief die van u.
Gebruik een online enquête (die anoniem kan worden ingesteld) of stuur uw verkopers erop uit om vragen te stellen en antwoorden terug te brengen.
Voordat u beslissingen neemt op basis van de gegevens die u hebt verzameld, moet u begrijpen hoe uw branche beslissingen over productdifferentiatie kan beïnvloeden. Als u bijvoorbeeld in een sector met grote volumes verkoopt, is het essentieel om een goedkope leverancier te zijn; als u in een niche-industrie verkoopt, kunt u uw differentiatie richten op niche-toepassingen van uw product; als u in een nieuwe branche verkoopt, krijgt u de kans om uw differentiatieplan te definiëren – stop niet alle speciale, unieke kenmerken in een vroeg stadium in het product, creëer het product om stadia of niveaus van differentiatie te kunnen leveren terwijl het door zijn levenscyclus beweegt (introductie, groei, volwassenheid en achteruitgang). Er zijn een aantal andere verschillende soorten industrieën; begrijpen wat uw branche is en wat uw marktomgeving is voordat u beslissingen neemt over productdifferentiatie.
Handel vervolgens naar de informatie die u hebt verzameld tijdens uw vraagfase en vertel uw klanten, belangrijker nog, dat u hun feedback gebruikt. Laat hen weten dat hun deelname aan de enquête en/of discussies hebben bijgedragen aan het creëren van een beter product. Gebruik ook de kennis die u heeft van uw branche om verandering in uw producten en diensten te creëren. Bouw productdifferentiatieplannen op in uw marketingplan, zodat u concurrentievoordeel kunt behalen.